fbpx

Koľko percent tvorí strava?

Zdieľať článok

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Ďalšie tvrdenie, čo je počuť z každej strany hovorí o tom, či je dôležitejšia strava alebo cvičenie pri redukcii telesnej hmotnosti. Inak povedané, ktorým spôsobom viac schudnem, rýchlejšie schudnem alebo schudnem natrvalo. Aby to bolo ešte zaujímavejšie, veľa sa hovorí o percentuálnom podiely vplyvu stravovania na chudnutie. Také, že strava je 50%, 70%, 80% úspechu a iné vymyslené percentá. Väčšinou sa stravovanie dáva do pomeru s cvičením a zase je počuť, koľko percent tvorí strava a koľko percent tvorí cvičenie z celkovej stratégie chudnutia. Áno, ľudia majú radi čísla, vždy a všade. Čísla nám dávajú zmysel, vieme sa podľa nich orientovať a cítime sa pri nich istejšie, najmä ak ide o vec, o ktorej moc nevieme.
Ďalšie tvrdenie, čo je počuť z každej strany hovorí o tom, či je dôležitejšia strava alebo cvičenie pri redukcii telesnej hmotnosti. Inak povedané, ktorým spôsobom viac schudnem, rýchlejšie schudnem alebo schudnem natrvalo. Aby to bolo ešte zaujímavejšie, veľa sa hovorí o percentuálnom podiely vplyvu stravovania na chudnutie. Také, že strava je 50%, 70%, 80% úspechu a iné vymyslené percentá. Väčšinou sa stravovanie dáva do pomeru s cvičením a zase je počuť, koľko percent tvorí strava a koľko percent tvorí cvičenie z celkovej stratégie chudnutia. Áno, ľudia majú radi čísla, vždy a všade. Čísla nám dávajú zmysel, vieme sa podľa nich orientovať a cítime sa pri nich istejšie, najmä ak ide o vec, o ktorej moc nevieme.
Koľko percent tvorí strava?

Ak sa spýtate nejakého odborníka, koľko percent tvorí strava z úspechu pri chudnutí, on vám odpovie napr. 68%. Vy sa s údivom začudujete, že ahaaaaa, to som nevedela, dorátate si koľko percent je cvičenie a tak to skončilo. Ale podstatné je, že pocítite uspokojenie vo forme informácie, ktorá sa tvári ako hlbšia vedomosť problematiky, ktorou sa momentálne zaoberáte. Dostanete informáciu, ktorú môžeme s kľudom zaradiť do kategórie odpovede “lebo”. Prečo si neumyla riad? Lebo. Táto informácia, ktorá nikomu v ničom nepomôže, nemá žiadnu hodnotu, len si ňou “odborníci” na stravu mastia svoje ego, pretože povedali nejaké číslo, ktoré sa tvári ako vedecký objav.


Koľko je to teda vlastne percent?


Otázka by skôr mala byť, či sa to dá nejakým spôsobom stanoviť? Alebo, prečo by sme to chceli mať definované v nejakých percentách alebo v pomeroch? Ako by nám mohla takáto informácie pomôcť? Čo sa nám tým zlepší? Nedočkám sa úspechu ak stravu dodržím len na 67% a nie na 70%? Neschudnem potom, resp. schudnem menej? Ako si mám takéto percentá odmerať?


To najdôležitejšie je sa spýtať, či sa dá vôbec strava porovnávať s cvičením? Je strava na rovnakej úrovni ako cvičenie? Nebudem to už ďalej naťahovať. Odpoveď je maximálne jednoduchá a jednoznačná. Strava sa nedá porovnávať s cvičením ak sa jedná o chudnutie resp. redukciu telesnej hmotnosti. Nie je to na jednej úrovni. Strava je v tomto prípade vždy nadriadená, základ od ktorej sa všetko odvíja v prípade chudnutia.


Iné to je pri športovom výkone, vtedy je strava neoddeliteľnou súčasťou športového výkonu, pretože ho vie do určitej miery podporiť a zlepšiť, ale na druhej strane aj zhoršiť. Ale o tom inokedy. Pri redukcii tuku je strava vždy číslo 1, žiadne percento ani polovica v porovnaní s cvičením, vždy je strava 100%, ak to chceme mať v percentách.


,,strava je vždy nadradená’’


Dáme jeden príklad na lepšie pochopenie o čo vlastne ide. Ako všetci vieme energia nevzniká ani nezaniká, len sa presúva. Na tomto tvrdení budeme stavať celú “teóriu”. Tzn. ak niečo zjete, tak máte na výber, že to spálite, uložíte alebo vylúčite. Vždy sa niekam prijatá energia dostane, buď von z tela ako teplo, alebo do tukových zásob, alebo do záchoda (vylúčime).


Potrebujeme určité množstvo energie na denné fungovanie, do čoho spadá energia potrebná na zabezpečenie základných životných funkcií (bazálny metabolizmus) a energia potrebná na váš život, ako práca, presúvanie sa pohybom, cvičenie atď.


Každý potrebujeme denne iné množstvo energie, čo závisí od viacerých faktorov. Na to aby sme dokázali schudnúť potrebujeme minúť viac energie ako príjmeme. Musíme spáliť viac ako zjeme. Jednoduché. Môžeme to spraviť tak, že príjmeme menej energie vo forme stravy ako spotrebujeme a budeme chudnúť. Alebo inak povedané, vydáme viac energie ako príjmeme a budeme chudnúť. 


Máme tri lacné, dostupné a bezpečné možnosti:


  1. Uberieme stravu a môžeme ležať na gauči a aj tak budeme chudnúť.
  2. Pridáme viac pohybu, pričom stravu nezmeníme a budeme chudnúť. Toto platí len v prípade, že si dlhodobo udržiavate konštantnú hmotnosť nezmeneným stravovaním.
  3. Uberieme stravu a pridáme pohyb a tak budeme chudnúť.

Ako si môžete všimnúť, nikde nie je písané, že môžete kašlať na stravu a pritom chudnúť. Vždy sa musíte zaoberať vašou stravou, stravovacími návykmi a životosprávou. Bez týchto vecí nemáte šancu schudnúť a udržať si schudnutú postavu. Môžete schudnúť náhodou, ani nebudete vedieť čím a na konci dňa to aj tak naberiete naspäť, alebo vás to zdravotne dostane. Áno, nájde sa názor, že sa môžete tak veľa hýbať a toľko energie vydať, že môžete potom zjesť čokoľvek v obrovským množstvách. Áno, v podstate to je možné, ak sa vám nejakým spôsobom podarí udržať nižší príjem ako výdaj. Ale zase je to len náhoda.


Dajme si taký malý príklad na zamyslenie. Ak každý deň budete behať maratón, čo je obrovský výdaj energie a dáte si do toho 12 Big Macov, tak sa s chudnutím môžete rozlúčiť.

Ak stravovanie nastavené na chudnutie budete ignorovať, tak buď neschudnete ako by ste mohli, alebo schudnete úplne náhodne, čo sa vám skôr či neskôr vypomstí.


Pri chudnutí nie je iná cesta, len sa začať seriózne venovať svojho príjmu makroživín a mikroživín a mať ako taký prehľad o celkovom kalorickom príjme. Nie kvôli rátaniu kalórií, ale preto, aby ste mohli s týmito hodnotami pracovať a schudnúť čo najrýchlejšie, najbezpečnejšie a hlavne s dlhodobo urdžateľným efektom. Nie, že po pol roku priberiete ešte viac, ako ste mali predtým.


Tento článok je zameraný len na jednu vec. Ak v prípade seriózneho záujmu chcete spraviť niečo so svojou hmotnosťou a postavou, je nevyhnutné sa zaoberať vašimi stravovacími návykmi. Ak to naozaj myslíte vážne, tak si dáme ešte pár rád, aby to nebol len jednomyšlienkový článok.


,,je nevyhnutné sa zaoberať vašimi stravovacími návykmi


Keď už máte nastavenú stravu (a hlavu) na chudnutie, potom sa môžete venovať cielene nejakej pohybovej aktivite. Môžete umocniť vaše chudnutie pomocou ideálneho stravovania a aj cieleným tréningom, ktorý vám môže znásobiť vašu snahu. Ušetriť čas, energiu a peniaze môžete tým najefektívnejším spôsobom a to tak, že jednoducho pridáte pohyb. Ale nie hocijaký.


Na dosiahnutie najlepších výsledkov sa javí kombinácia silového tréningu s vytrvalostným tréningom, alebo inak povedané s kardiom. Existuje veľmi veľa metód a postupov, aký silový tréning zvoliť.


Ale pri kardiu je najefektívnejší spôsob spaľovania tukových zásob pri nízkej intenzite zaťaženia, čo je okrem iného aj ideálny doplnok k silovému tréningu. Vtedy sa v najlepšom pomere k cukrom míňa tuk ako zdroj energie.


,,najefektívnejšia metóda je kombinácia silového a vytrvalostného tréningu’’


Nízku intenzitu si môžete úplne jednoducho odsledovať na vašom dýchaní počas vykonávania aktivity. Povedzme, že budete klusať na páse takou intenzitou, že by ste sa dokázali plynulo s niekým rozprávať, alebo si spievať bez prerušovania, alebo plynulo dýchať jedným hlbokým nádychom a jedným výdychom. Nie je to nič komplikované ani špeciálne, stačí sa držať týchto pár jednoduchých princípov a byť trpezliví a vytrvalí a úspech sa skôr či neskôr dostaví.

Diskusia

Nechajte si posielať najnovšie články

Zadajte svoju  e-mailovú adresu a budete dostávať všetky novinky, články, zľavy.

Najnovšie články

Legíny

Spaľovače tukov

proteíny na chudnutie