fbpx

Vysoko proteínová diéta a bezpečnosť obličiek

Zdieľať článok

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN

Zvýšenej hladine bielkovín v tele počas vysoko proteínovej diéty sa často vyčíta jej negatívny vplyv na funkciu obličiek. Hlavným argumentom proti vysoko proteínovej diéte je, že zvýšené množstvo bielkovín v krvi vytvára obličkám nadmernú záťaž pri ich spracovávaní.

Je to mýtus alebo pravda? Aký má vplyv vysoko proteínová diéta na obličky a ako bielkoviny vplývajú na ich funkciu? Skôr než vyslovíme konečný verdikt, musíme sa detailnejšie pozrieť, aký majú obličky význam a aké sú ich hlavné funkcie.

Obličky sú párovým orgánom. Ich hlavnou funkciou je odstraňovanie nahromadených odpadových látok pochádzajúcich z metabolizmu bielkovín. Okrem toho sú zodpovedné za produkciu hormónov renínu (regulácia krvného tlaku) a erytropoetínu (nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek). Obličky sa tiež podieľajú na tvorbe zdravých a pevných kostí. Správne fungovanie obličiek je preto pre telo nevyhnutne dôležité.

K hodnoteniu výkonnosti obličiek sa používajú merania, ktorými sa zisťuje okrem iného množstvo prefiltrovanej krvi za určitý čas (glomerulárna filtrácia GFR). Proces merania GFR nie je jednoduchý, vzhľadom k tomu, že pri meraní je potrebné použiť látku, ktorá sa bez problémov filtruje v obličkách. Na tieto účely sa používa látka inulín (nie inzulín), následne sa vyhodnocujú vzorky krvi a moču a meria celkový čas, kedy inulín opúšťa krv a končí v moči. Priemerné hodnoty GFR sú 90 až 120 ml za minútu. Nižšia hodnota ako 15 ml za minútu znamená zlyhanie funkcii obličiek.

Okrem toho sa tiež meria úroveň kreatinínu v krvi. Kreatinín je látka v krvi, ktorú vylučujú svaly v dôsledku fyzickej aktivity. Viac svalovej hmoty znamená aj vyššiu mieru kreatinínu v krvi. Meranie filtrácie kreatinínu patrí medzi nepriame spôsoby merania GFR. Vzhľadom k faktu, že kreatinín sa vylučuje konštantne, množstvo tejto látky v moči predstavuje rýchlosť filtrácie obličiek. Priemerné hodnoty tohto ukazovateľa sú 97 až 138 ml za minútu u mužov a 88 až 128 ml za minútu u žien. Tieto meranie môžeme tak použiť, aby sme zistili, či funkcia obličiek nie je narušená a všetko funguje tak ako má.

Vedecká štúdia uskutočnila 16-týždňový test, pri ktorom sa zamerala na meranie týchto ukazovateľov. Táto štúdia sa zamerala na vysoko rizikovú skupinu ľudí s obezitou a ľudí trpiacich diabetesom (cukrovka) 2. stupňa. Obezita a diabetes 2. stupňa môžu spôsobiť zhoršenú funkciu obličiek. Ochorenie obličiek v konečnom dôsledku vedie k úmernému zvýšeniu indexu telesnej hmotnosti (BMI – body mass index). Ľudia, ktorí sa tejto štúdie zúčastnili vykazovali nasledovné priemerné hodnoty: BMI 35,4 (približne 39% telesného tuku), vek 55 rokov, hmotnosť 103 kg (z toho 40 kg telesného tuku).

Účastníci štúdie boli rozdelení do štyroch skupín. Prvá skupina bola zameraná na nízkokalorickú diétu (z celkového príjmu: 53% sacharidov, 19% bielkovín a 26% tuku), druhá skupina bola na nízkokalorickej diéte s vysokým obsahom bielkovín (z celkového príjmu: 43% sacharidov, 33% bielkovín a 22% tuku), tretia skupina bola zameraná na nízkokalorickej diéte spolu s fyzickou záťažou 3-krát týždenne a posledná skupina bola na nízkokalorickej diéte s vysokým obsahom bielkovín s rovnakým cvičením ako tretia skupina. Telesná hmotnosť, telesný tuk, krvný tlak, sila a krvné testy boli zaznamenané pred začiatkom a po skončení štúdie.

Fyzická záťaž tretej a štvrtej skupiny pozostávala z ôsmych cvikov zameraných na veľké svalové skupiny trikrát týždenne s aspoň jednodňovým odpočinkom medzi cvičeniami:

Intenzita každého tréning sa pohybovala na úrovni 70-85% maximálnej váhy pre jedno opakovanie. Základný cvičebný plán pozostával z dvoch sérií po 8-12 opakovaní s 1 až 2 minútami odpočinku medzi jednotlivými sériami. Intenzita rástla v prípade, že obe série boli odcvičené s viac ako 12 opakovaniami.

Výsledky štúdie sú nasledovné – všetky skupiny dosiahli pokles telesnej hmotnosti a tuku, avšak najvýraznejší pokles dosiahla štvrtá skupina (vysoko proteínová diéta s fyzickou záťažou – až 13,8 kg) a tretia skupina (11,4 kg). Štvrtá skupina tiež zaznamenala najvýraznejší úbytok tuku v oblasti pása (11,4 cm) v porovnaní s treťou (11,3 cm), druhou (8,9 cm) a prvou skupinou (8,2 cm). Obe skupiny, ktoré zapojili do svojho programu aj fyzickú záťaž, zaznamenali nárast sily v jednom opakovaní cviku bench press (približne o 10 kg).

Po 16 týždňoch sa u všetkých skupín tiež zlepšil krvný tlak (pokles systolického krvného tlaku o 15 mmHg ako aj diastolického krvného tlaku o 8 mmHg), úroveň triglyceridov a cholesterolu. Pri krvných testoch zameraných na fukciu obličiek (GFR a filtrácia kreatinínu) neboli zistené žiadne rozdiely medzi jednotlivými skupinami. Samotní autori štúdie však naznačujú, že väčší počet účastníkov by rozšíril štatistický súbor, pri ktorom by sa mohli objaviť výraznejšie rozdiely v krvných testoch.

Zistenia štúdie tak dokazujú, že vysoko proteínová diéta spolu s aktívnym spôsobom života nemá žiadny negatívny vplyv na správnu funkciu obličiek. Práve naopak, táto diéta pomáha znižovať telesnú hmotnosť ako aj úroveň tuku a zlepšovať krvný tlak. Silový tréning v kombinácií s vysoko proteínovou diétou (33%) je efektívnejší pre spaľovanie tukov ako iba samotná diéta alebo posilňovanie s diétou s nižším obsahom bielkovín. Avšak pozor by si mali dať ľudia s narušenou funkciou obličiek, kedy nízko proteínová diéta pomáha bojovať s ich zhoršenou činnosťou.

Diskusia

Kategórie článkov

Sledujte náš

MINIBAND + GUMIČKY

Naučte sa ako a čo cvičiť s gumičkami a správnu techniku cvičenia pomocou videí v e-knihe.
12,90€

Cviky na brucho

Prehrať video

Nechajte si posielať najnovšie články

Zadajte svoju  e-mailovú adresu a budete dostávať všetky novinky, články, zľavy.

Najnovšie články
Legíny
Spaľovače tukov
proteíny na chudnutie